• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
7

سفر بر مدار خطر در گیلان

  • کد خبر : 4021
  • ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۴۳
سفر بر مدار خطر در گیلان

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “پرونده” به نقل از ایرنا – ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر به گیلان با وجود هشدارها و پیام‌های بهداشتی مسئولان، نگرانی شیوع ویروس کرونا را تشدید کرده، به طوری که در نخستین روز سال نو ۵۵ بیمار جدید کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند. […]

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “پرونده” به نقل از ایرنا – ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر به گیلان با وجود هشدارها و پیام‌های بهداشتی مسئولان، نگرانی شیوع ویروس کرونا را تشدید کرده، به طوری که در نخستین روز سال نو ۵۵ بیمار جدید کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند.

سفر برای تجدید روحیه و دید و بازدید اقوام خاصه در نوروز بسیار خاطره انگیز و شادی بخش است اما در شرایط شیوع ویروس منحوس تاجدار که همچنان در کمین جان انسان ها نشسته، سیاحت جز خطرپذیری و نادیده گرفتن جوانب احتیاط و شرط عقل چیزی نیست.

گیلان سرسبز و زیبا همواره از مقاصد مهم گردشگران و مسافران بوده و مردم مهمان نواز و مهمان دوست این استان نیز همیشه با روی گشاده از مهمانان خود استقبال کرده اند اما از سال گذشته با تدبیر و درایت مسئولان و همراهی مردم، یا از ورود به این استان جلوگیری می شود یا به مردم توصیه می کنند که از مسافرت به این خطه خودداری کنند.

ورود بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر به گیلان

با وجود همه هشدارها و پیام های بهداشتی ستاد مقابله با کرونای کشور و گیلان، برابر اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر از مرزهای زمینی و هوایی در آستانه سال نو به این استان وارد شده اند و بیش از ۱۷ هزار و ۸۳۹ نفر از موزه‌ها، اماکن تاریخی و تأسیسات تفریحی استان بازدید کرده‌اند.

بر اساس گزارش و آمارهای اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از ۲۷ تا ۳۰ اسفند ۱۳۹۹، بیش از ۲۱۸ هزار دستگاه خودرو از مبادی ورودی به استان وارد شده اند و محور آزاد راه قزوین-رشت و رامسر-چابکسر به ترتیب بیشترین آمار ورودی و محور خلخال به اسالم کمترین حجم ورودی وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده است. مسعود حلاج پور با اشاره به علاقه گردشگران به بازدید از اماکن تاریخی و باستانی، بنای تاریخی قلعه‌رودخان و موزه‌ میراث روستایی رشت را انتخاب نخست گردشگران اعلام و تصریح کرد: نیروها و واحدهای نظارتی اداره‌کل با گشت‌های مداوم، نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در تأسیسات گردشگری و اقامتی مجاز استان رصد می کنند.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی گیلان از اعمال بیش از ۷۸۲ بازدید میدانی از اماکن گردشگری و تاریخی گیلان خبر داد و عزم بازرسان و ماموران برای برخورد قانونی با خاطیان و سهل انگاران نسبت به دستورالعمل های بهداشتی را جدی دانست.
بر اساس گزارش و آمارهای اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از ۲۷ تا ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ بیش از ۲۱۸ هزار دستگاه خودرو از مبادی ورودی به استان وارد شده اند و محور آزاد راه قزوین-رشت و رامسر-چابکسر به ترتیب بیشترین آمار ورودی و محور خلخال به اسالم کمترین حجم ورودی وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده است.

بستری شدن ۵۵ بیمار جدید کووید ۱۹

تجربه بیش از یک سال مبارزه و مقابله با کرونا ثابت کرده است که بین افزایش سیر و سفرها با تعداد بیماران کووید ۱۹ ارتباط مستقیم وجود دارد و دستاوردهای کادر درمان و محققان نیز گویای این واقعیت است اما همچنان گوش خیلی ها بدهکار این پیام ها نیست و باز بر سفرهای غیرضروری و تفریحی اصرار می ورزند.

برابر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اولین روز سال نو ۵۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شده اند و ۲۸۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری و ۶۰ بیمار بدحال در بخش مراقبت های ویژه هستند.

برابر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نخستین روز سال نو ۵۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شده اند و هم اکنون ۲۸۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری و ۶۰ بیمار بدحال در بخش مراقبت های ویژه هستند.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه بهترین رفتار برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا خودداری از سفرها است، خاطر نشان کرد: متاسفانه سفرها انجام شده و مسافران زیادی به گیلان وارد شده اند و در این وضعیت، رعایت پروتکل ها اهمیت زیادی دارد.

او با تاکید بر اینکه در فضاهای بسته باید از ماسک استفاده شود، افزود: در فضای باز اگر فاصله ۱.۵ تا ۱.۸ متر رعایت شود امکان انتقال ویروس بسیار کم است اما در فضاهای بسته با وجود یک فرد آلوده و بدون علامت، ویروس کرونا پر خواهد شد به طوری که بعد از دو ساعت حتی با ماسک، امکان انتقال وجود دارد اما بدون ماسک احتمال ابتلا ۱۰۰ درصد خواهد بود.

وی ادعای برخی افراد مبنی بر این که تست داده اند  و نتیجه منفی شده و مسافرت کرده اند را نادرست خواند و گفت: این قبیل افراد باید بدانند تست ها خطای منفی کاذب دارند، بنابراین به این تست ها خیلی اعتماد نکنند و با دقت کامل، پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان از مردم خواست در صورت مشاهده کوچکترین علائم سرماخوردگی شامل سرفه و گلو درد حتما به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند ونیازی به مراجعه به بیمارستان ها نیست.

وضعیت کرونایی گیلان شکننده است

گیلان از نخستین روزهای شیوع این ویروس در کشور از استان های درگیر به شمار می آمد و در این خصوص متحمل خسارت های جانی و مالی قابل توجه شده است و بیماری و ویروسی که همچنان ادامه دارد از اینرو مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان وضعیت کرونا در این استان را شکننده می داند و از مسافران و گردشگران می خواهد از سفر به این خطه پرهیز کنند.

حسن رخ شاد با اشاره به شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های گیلان تاکید کرد: نباید اجازه داد دوباره بیماری گسترده شود از این رو مسافران باید سفرهای خود را به حداقل برسانند.

وی فعالیت شبانه روزی تیم درمان بیمارستان های گیلان برای خدمات رسانی به بیماران کووید ١٩ را قابل تقدیر عنوان و تصریح کرد: زحمات این عزیزان بر کسی پوشیده نیست اما رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم بهترین اقدام برای کاهش فشار و قدردانی از تلاش های آنان است.

استاندار گیلان ابراز امیدواری کرد با تدابیر اندیشیده شده از سوی نهادهای ذیربط و همراهی مردم، همه گیری بیماری کووید ۱۹ مهار و شرایط به گونه ای شود که در سال ۱۴۰۱، از هموطنان برای سفر به گیلان با آغوشی باز دعوت به عمل آید.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان بر خودداری از حضور در مکان های سربسته تاکید کرد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را بسیار مهم دانست و گفت: کرونا تمام نشده و مردم در مراعات توصیه ها سهل انگاری نکنند.

استاندار گیلان نیز با اشاره به ممنوعیت اقامت در مدارس، مهمانسراهای دولتی و برپایی چادر در بوستان‌ها، پارک‌ها و مراکز تفریحی گفت: در صورت انجام سفرهای ضروری، حتما رعایت توصیه های بهداشتی مورد توجه باشد.

ارسلان زارع با اشاره به خصلت زیبای مهمان نوازی گیلانیان افزود: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا از تمام هموطنان درخواست کردیم در ایام نوروز  به استان سفر نکنند و امسال نیز به خودداری از سفرهای غیرضروری را به طور جدی توصیه می کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد با تدابیر اندیشیده شده از سوی نهادهای ذیربط و همراهی مردم همه گیری بیماری کووید ۱۹  مهار و شرایط به گونه ای شود که در سال ۱۴۰۱  از هموطنان برای سفر به گیلان با آغوشی باز دعوت به عمل آید.

استاندار گیلان با اعلام اینکه امسال تسهیل یا تشویقی برای سفرهای نوروزی صورت نمی گیرد، تاکید کرد: افرادی که ناگزیر به سفر هستند، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و به توصیه های ستاد مقابله با کرونا بی تفاوت نباشند.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از کانون های گردشگری کشور است و از نخستین استان های درگیر ویروس کرونا در کشور بود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=4021