• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

دعوای چین و تایوان به آناناس کشید

  • کد خبر : 3842
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
دعوای چین و تایوان به آناناس کشید

چین با اقدام در ممنوعیت واردات آناناس، تایوان را غافلگیر کرد و فشار اقتصادی بر دولت تسای اینگ-ون، رییس جمهورتایوان را افزایش داد. به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “پرونده” به نقل از ایسنا، اداره کل گمرک چین در بیانیه ای اعلام کرد چین به دنبال یافتن آفت در محموله های وارداتی، واردات آناناس […]

چین با اقدام در ممنوعیت واردات آناناس، تایوان را غافلگیر کرد و فشار اقتصادی بر دولت تسای اینگ-ون، رییس جمهورتایوان را افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “پرونده” به نقل از ایسنا، اداره کل گمرک چین در بیانیه ای اعلام کرد چین به دنبال یافتن آفت در محموله های وارداتی، واردات آناناس تایوانی را از اول مارس معلق می کند. سخنگوی دفتر امور تایوان چین در اظهارات جداگانه ای گفت: این اقدام یک تمهید احتیاطی برای حفاظت از امنیت زیستی بوده و از واردات آفت گیاهی جلوگیری می کند.

چن چی-چونگ، وزیر کشاورزی تایوان به خبرنگاران در تایپه گفت: این اقدام مقامات تایوانی را غافلگیر کرد. ادعاهای چین غیرواقعی بوده و ۱۰۰ درصد آناناسهای صادراتی از سال گذشته تحت بازرسیهای دقیقی قرار گرفته اند.

رییس جمهور تایوان در پست فیس بوک اعلام کرد چین با اطلاعیه یکجانبه ای که واردات آناناس از تایوان را متوقف خواهد کرد، حمله غافلگیرانه ای داشت و نشان داد رفتارش برمبنای ملاحظات تجاری معمول نیست. من این اقدام را محکوم کرده و از شورای وزارت کشاورزی می خواهم به این مسئله رسیدگی کرده و به کشاورزان کمک کند.

وی همچنین اعلام کرد دولتش ۳۵.۹ میلیون دلار برای تهمیداتی به منظور به حداقل رساندن تاثیر این اقدام بر کشاورزان که شامل یافتن بازارهای صادراتی دیگر است، هزینه خواهد کرد.

چین سابقه طولانی در استفاده از تجارت برای رسیدن به اهداف سیاسی خود دارد. پکن در پی اقدام دولت استرالیا در ممنوع کردن مشارکت شرکت هواوی در توسعه شبکه ۵G و درخواست برای انجام تحقیقات مستقل درباره منشا پاندمی ویروس کرونا، واردات کالاهای استرالیایی نظیر زغال سنگ، شراب، گوشت گاو و خرچنگ را محدود کرده است.

آناناس منبع درآمد مهمی برای کشاورزان در مرکز و جنوب تایوان است. حدود ۱۱ درصد از آناناس برداشت شده در تایوان به بازارهای خارجی و عمدتا به چین فروخته می شود.

اگرچه اقتصاد ۷۱۰ میلیارد دلاری تایوان عمدتا فناوری محور است و کشاورزی در کمتر از دو درصد آن سهم دارد اما کشاورزان و حوزه های مرتبط با آنها در سیاست تایوان، بخش مهمی را تشکیل می دهند.

چین فشار بر دولت رییس جمهور تایوان را که حزبش از استقلال حمایت می کند، افزایش داده است. هواپیماهای نظامی چینی در ماههای اخیر حریم هوایی تایوان را تقریبا هر روز نقض کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حزب کمونیست چین تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می داند اما دولت تایوان این ادعا را رد کرده و این جزیره را یک کشور مستقل می داند.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=3842

برچسب ها